اخبار شهر استانبول

اخبار کوتاه استانبول

اخبار شهر استانبول

اخبار کوتاه استانبول

استانبول

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

معرفی استانبول

استانبول شهر مساجد عثمانی و بازمانده‌ باشکوه قسطنطنیه، از لحاظ جغرافیایی به گونه‌ای‌ست که بخشی از آن در قاره آسیا و بخش دیگرش در قاره اروپا قرار دارد. این دو بخش توسط پل معروف بسفر به یکدیگر متصل می‌شوند و از همین روی، استانبول را پلی میان دو قاره می‌نامند. شهر استانبول پرجمعیت ترین شهر ترکیه است و به سبب جاذبه های تاریخی و مدرن بسیارش، مرکز فرهنگی، تاریخی و اقتصادی ترکیه نیز محسوب می‌شود. دین اغلب مردم ترکیه و استانبول اسلام است و در نتیجه این موارد در کنار هم، استانبول را به مقصد دلپذیری برای مسافران ایرانی بدل می کند. شهری با تلفیقی از المان‌های مذهبی، سنتی و توام با ظاهری به روز و شکیل!باتورباتو همراه باشید.

آشنایی با شهر زیبای استانبول:شما باید آفر تور استانبول را همین الان رزرو کنید.

استانبول شهری با تاریخ ۲۵۰۰ ساله است که در جهان باستان با نام قسطنطنیه شناخته می شود و پرجمعیت ترین شهر کشور ترکیه محسوب می شود. استانبول مرکز اقتصادی، فرهنگی و تاریخی این کشور است و جمعیتی برابر با ۱۵.۰۳ میلیون نفر در این شهر وسیع و پرهیاهو زندگی می کنند. این تعداد باعث شده تا استانبول هفتمین شهر پرجمعیت و بزرگ اروپا باشد. همان طور که گفته شد بخشی از استانبول در آسیا و بخشی از آن در قاره اروپا قرار دارد و از این رو شهری میان‌قاره ای به حساب می آید. استانبول از لحاظ جغرافیایی، بین دو دریای مرمره و دریای سیاه جای گرفته است و از آن جا که مراکز تاریخی و تجاری بیشتر در بخش اروپایی شهر واقع شده، بیش از دو سوم جمعیت مردم نیز ساکن بخش اروپایی استانبول اند. 

استانبول به جهت جاذبه های متنوع و خدمات قابل توجه گردشگری اش، در قرن بیست و یکم با استقبال گردشگران خارجی مواجه شد به طوری که در سال ۲۰۱۵ میلادی در مجموع ۱۲.۵ میلیون گردشگر خارجی به استانبول پا گذاشتند. این وضعیت به نوبه خود باعث شد تا استانبول پایتخت فرهنگی اروپا نام بگیرد و در طی چندین سال متوالی، در میان محبوب ترین و پربازدیدترین شهرهای گردشگری جهان باشد. 

بد نیست بدانید شهر استانبول نه تنها یکی از پررشدترین اقتصادهای شهری دنیا را دارد؛ بلکه شعبه مرکزی بسیاری از کارخانه ها و شرکت های ترکیه را نیز در خود جای داده است. در ادامه همراه ما باشید تا استانبول را از زوایای مختلف بررسی کنیم و بیشتر از این شهر زیبا بدانیم.

پربازدیدترین بخش شهر استانبول، مرکز تاریخی آن است که در میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. مجموعه ای از بناهای تاریخی و مشهور استانبول را در همین منطقه می بینید که از آن جمله می توان به ایا صوفیه، مسجد آبی، باسیلیکا سیسترن و ... اشاره کرد. از آن جا که در استانبول طیف وسیعی از دیدنی ها پیش روی شما قرار دارد، در این جا ما تنها چند جاذبه برتر را نام می بریم:

۱- ایا صوفیه استانبول | Hagia Sophia: بی شک یکی از مهم ترین و باشکوه ترین سازه های تاریخی استانبول، ایا صوفیه است که در قرن ششم میلادی و توسط پادشاهی رومی ساخته شد. این ساختمان در دوره امپراتوری روم شرقی کلیسا و در زمان حکومت عثمانی ها مسجد بود. در حال حاضر ایا صوفیه به عنوان موزه استفاده می شود.

۲- کاخ توپکاپی استانبول | Topkapi Palace: کاخ توپکاپی، بزرگ ترین و نخستین کاخ عثمانی استانبول است که در قرن پانزدهم میلادی ساخته شد. این کاخ در موقعیتی استراتژیک و به گونه ای ساخته شده که از شمال با گلدن هورن، از جنوب با دریای مرمره و از شمال شرق با پل بسفر احاطه شده است.

دانستنی های مردم استانبول:

دین رسمی: ترکیه کشوری سکولار است و بنابراین در این سرزمین چیزی به نام دین رسمی وجود ندارد. با این حال بیشترین جمعیت مذهبی این کشور، یعنی ۶۹% را مسلمانان تشکیل داده اند که اغلب آن ها سنی مذهب هستند و شیعه ها در اقلیت قرار دارند.

سوغات شهر: قهوه، ترشی، ادویه، شیرینی پسته‌ای، باقلوا و راحت القلوم، قهوه جوش، پوشاک، سس گوجه فرنگی و فلفل، لوازم آشپزخانه دست‌ساز

وضعیت بهداشتی: آب و غذای استانبول از لحاظ بهداشتی وضعیت بسیار قابل قبولی دارد و کمتر گزارشی مبنی بر بیماری‌ ناشی از غذا ثبت شده است. با این حال برای تضمین سلامتی خود، به هنگام خرید از غذاهای خیابانی، غذاهای تازه و داغ را انتخاب کنید. آب در شبکه استانبول جهت استفاده مناسب نیست و توصیه نمی‌شود. البته بطری های آب معدنی ارزان است و از هر جایی به راحتی می توانید تهیه کنید. 

موقعیت اقتصادی: استانبول مرکز صنعتی ترکیه است و تولید عمده محصولاتی مانند: کتان، میوه، روغن زیتون، ابریشم و تنباکو بر عهده استانبول و شهرهای اطراف آن است. همچنین در تولید محصولات مهم صنعتی چون: صنایع مواد غذایی، منسوجات، محصولات کاغذی و ... نقش پررنگی دارد. البته جدا از تولیدات، صنعت گردشگری شهر استانبول اقتصاد این شهر را به طرز چشمگیری رونق بخشیده است.

تعطیلات رسمی ترکیه:

باید بدانید اغلب جاذبه ها، مراکز معروف و مغازه‌ها در طی تعطیلات ملی باز هستند ولی ساعت کار متفاوتی دارند. به طور مثال مغازه ها تا ساعت ۱۳:۰۰ بسته خواهند بود و بازار بزرگ و بازار ادویه نیز به کل تعطیل هستند. در مقابل مراکز خرید مجلل شهر در تمام طول سال بازند. تعطیلات استانبول عبارت اند از:

۱ ژانویه (۱۲ دی ۱۳۹۶): تعطیلات سال نوی میلادی

بهار:

۲۳ آپریل (۳ اردیبهشت ۱۳۹۷): روز کودک

۱ می (۱۱ اردیبهشت): روز کارگر

۱۹ می (۲۹ اردیبهشت): روز بزرگداشت آتاتورک، روز جوانان و ورزش

۱۵ تا ۱۸ ژوئن (۲۵ تا ۲۸ خرداد): عید فطر

تابستان:

۱۵ جولای (۲۴ تیر): روز وحدت ملی و دموکراسی

۲۲ تا ۲۷ آگوست (۳۱ مرداد تا ۵ شهریور): تعطیلات عید قربان

 ۳۰ آگوست (۸ شهریور): روز پیروزی

پاییز:

۲۹ اکتبر (۷ آبان): روز جمهوری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی